Dengar sini wahai rakyat2 mesia-mesir......

Makluman kepada semua mahasiswa dan mahasiswi Malaysia yang berada di Mesir, zakat fitrah pada tahun 1430H bernilai LE 10. Nilai tersebut merujuk kepada ketetapan yang telah dikeluarkan oleh Darul Ifta' Mesir.

Oleh yang demikian, bagi sesiapa yang ingin membuat pembayaran, boleh dilakukan melalui Bendahari BKAN dan DPM masing-masing ataupun terus membuat bayaran kepada Bendahari Kehormat PMRAM. Pungutan bayaran zakat akan dilakukan pada 16 September 2009 dan akan diagihkan dalam tempoh seminggu sebelum Hari Raya Aidilfitri.

Sebarang maklumat lanjut, bolehlah terus menghubungi Bendahari Kehormat PMRAM di talian +20112600698 ataupun +20167825835.

"BERSAMA MENGEJAR LAILATUL QADAR"

from here ( member lama )

Bersediakah kita untuk menghadapinya?


2012 makin menghampiri. Masih ramai antara kita yang buat sikap tidak ambil tahu akan perkara ini. Oh! Tidak membawakan fakta dan kajian 2012 melalui pandangan agama Islam.

Cuba kira… 1 Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari jumaat, jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat.Sama dengan hadis nabi pasal huru hara besar yang akan jadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan dekat bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, pasal satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit, bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal cuma 1/3 sahaja (yang NASA Amerika dok bagitau pada 21-12-2012 planet X akan lintas dekat bumi ni).

Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu. ALLAH sahaja maha mengetahui.. cuba kita tengok hadis nabi kat bawah ni dan kenyataan pasal calender islam 2012.

Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:

[Hadith telah di delete kerana disahkan adalah palsu. Jadi anggap ianya retorik semata-mata]

UPCOMING IMPORTANT ISLAMIC DATES

2010 Calendar
Islamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)
Aashura: December 27, 2009
Ramadan: August 11 – September 8, 2010
Eid ul-Fitr: September 9, 2010
Hajj: November 14 – November 17, 2010
Eid ul-Adha: November 16, 2010

2011 Calendar
Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)
Aashura: December 16, 2010
Ramadan: August 1 – August 29, 2011
Eid ul-Fitr: August 30, 2011
Hajj: November 4 – November 7, 2011
Eid ul-Adha: November 6, 2011

2012 Calendar
Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)
Aashura: December 5, 2011
Ramadan: July 20 – August 18, 2012
Eid ul-Fitr: August 19, 2012
Hajj: October 24 – October 27, 2012
Eid ul-Adha: October 26, 2012

Apa kata anda? Bersediakah kita?

Kami teringat mengenai satu filem yang akan tiba di Malaysia bulan 12 ini. Tajuknya adalah “2012″. Cerita tersebut menggambarkan keadaan bumi pada tahun 2012. Lihat trailer filem tersebut di bawah.


+ Artikel oleh Rijal Udin. Ubahsuai dan tambahan oleh Oh! Tidak.

(click here)

Perghh...cuak gile bila saya tengok trailer filem ini yang bakal menemui penontonnovember ini...walaupun benda2 ini belom mendapat kepastian mane2 pihak yang berkaitan, tetapi bagi saya ianya merupakan ibrah yang baik bagi kita sebagai umat islam agar kita senantiasa bersedia bagi menghadapi situasi sebegini..

Susahlah nak membayangkan bagaimanakah nasib kita andainya perkara ini berlaku...adakh kita termasuk dalam golongan orang yang solehin
atau tholihin...bagaimanakah nasib kita nanti ketikamana kita di hadapkan ke hadapan Allah nanti...bagaimana ya sahabat2ku/ Bagaimanakah ya sahabat2ku? bagaimanakah kita nanti.....??????

Jadi gunakanlah peluang yang ada ini lebih2 lagi kita sekarang ini berada di bulan Ramadan dan di hujungnya...

REBUTLAH IANYASEBELUM IANYA HILANG TANPA BERMAKNA.....

Peringatan buat diriku dan sahabat2ku........

Siapa nak bidadari? Para isteri jangan cemburu tau..

"Ustaz”, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?"

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.

Jawapannya nanti dulu. Saya nak bincang hal yang lebih penting. Ha..ha..ha…

Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.

Mmm... nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan 'meluat' sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan 'bidadari', aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu? Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.

Penjelasan yang lebih mendalam, sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

Saya pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh, ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut, "Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya.."

Fuhh ~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyatnyaaaa…...

Saya tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut tentang bidadari di depan wanita. Tapi..Dalam Al-Qur'an kan bidadari disebut tanpa berselindung? mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur'an.

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh' dengan bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke? Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.

"Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.. Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.

Hmm.. kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai *ketua bidadari*. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.

Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?

Tidak juga…..

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?

Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi *`uruban atraaba*, yang apabila diterjemahkan bermaksud "sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka".

Di dalam bahasa Arab, kalimah *`uruban* juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).

Tentang pengertian kalimah *atraaba* pula, nantilah bila ada masa yang sesuai aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari..*for guys only*. ;-j

Baiklah. anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'.

Betul?

Tapi adakah anda pasti?

Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;

Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, "Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih." ~ au kama qaal

Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka
alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.

"Tak kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan seorang wanita.

Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..". (au kama qaal)

Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?

Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. "Ketua! Biar kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka kata.

"Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!" Mungkin ada wanita yang berfikir begini.

Izinkan saya bertanya lagi; "Tak nak pergi *shopping* ke?"

"Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?"

Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir, Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu 'pasar' di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.

Dan di 'pasar' syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.

Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh 'produk' yang dipamerkan, niatkan "Aku mahu yang ini!"; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.

Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?

Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.

Ibarat anda dah dapat semua *file/software* yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak 'search' apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.

Maka di 'pasar' syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam 'rekabentuk terbaru'...'latest design' kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.

Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA! Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang ("you're fired!"). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..

Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.

"Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?" ..cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya camni..

Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi. "Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi".

Belum habis lagi.. ada sambungan hadith ni;

"Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu'lu' dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi."

Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra' dan mi`raj.

Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorangpun hambaNya.

Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya.

Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.

Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan peralatan dapur?

Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas dapur.

Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!

Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga..termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.

Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas! Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).

Hm..Di pasar yang bagaikan *real-life catalogue* ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu.

Janganlah lupa pula.. para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Andakan ketua mereka?

Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.

Tapi kalau nak dapatkan 'design' terbaru tu, kenalah keluar dari rumah (istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.

Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian 'pasar' itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya).

Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!

Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan... sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..

Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu? ..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya...atau mungkin dia cuma nak 'berehat di rumah' saja..

---

Dah la.. tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur. *Qaalu salaaman-salaama~*

Lelaki dan wanita saudaraku sekelian.. MARILAH MENUJU KEJAYAAN!

dipetik (dari sini)

menarik kan sahabat2....so bersempena dengan kita sekarang ini berada di hujung bulan ramadan ini, marilah kita sama2 melipat gandakan segala amalan kita bagi mengejar syurgaNYA yang sangat hebat dan mempersonakan....

AYUH SAHABAT2, MARILAH KITA BEREBUT UBTUK KE SYURGA ALLAH....!!!!!

Bersyukur ke Komplen ek?


Kita digalakkan bersyukur sebab bila kita bersyukur,kita hidup secara sederhana,mengelakkan diri kita dari jadi tamak haloba.

Salah ke kita belajar komplen mengenai apa yang kita tak puas hati?

Bagaimana nak berubah kalau apa-apa yang terjadi kepada kita (yang bukan tindakan kita) kita terima bulat-bulat macam tu aje?Kerajaan buat cukai tinggi,syukur sebab mampu jugak kita beli kereta Proton...syukur lah jugak sebab ada jugak api air kat rumah kita.Itu aje yang anda nak?Terlalu rendah level of expectation anda.

Complaining is the catalyst for changes.

Malaysia juga terbentuk hasil daripada rungutan rakyat yang inginkan kebebasan daripada penjajah.Jika rakyat waktu itu bersyukur dengan apa yang ada,bagaimana?Jika majoriti antara kita hanya diam dan bersyukur dengan harga minyak sewaktu harganya mencecah Rm2.70 satu masa dulu,tak mungkin kerajaan menurunkan harga minyak.Kita kena paham,kerajaan anggap running Malaysia like running a business,jadi kita kena pastikan mereka tukar prinsip itu.

Sebab itu sekarang baru kerajaan terhegeh-hegeh nak mendahulukan rakyat.Mungkin sebab ramai orang yang tak bersyukur kot,bagus kan?Makin lama akan makin ramai lah orang yang "tak reti bersyukur" macam saya jika Malaysia masih sama.

Harga minyak dah naik,syukur Alhamdulillah.Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kata minyak takde mengalami perubahan harga.Ye lah,pada kerajaan memang la takde.Pada rakyat?(tengok sini)

Nak bersyukur ke nak komplen?Jangan salah faham apa maksud syukur tu.Banyak perbezaan antara "bersyukur "dan "berpuas hati."

Pilihlah sendiri.Jangan jadi pak turut.

"Kanak-kanak memahaminya".... ape tu?




Merdeka! Merdeka! Merdeka!----Laungan semangat Tunku Abdul Rahman pada tanggal 31 Ogos 1957 di stadium Merdeka.... jadi selamat menyambut hari merdeka duhai tanah airku untuk kali ke 52 dan juga untuk sahabatku Mohd Taqiuddin yang skrang ni brada di mesir bersama2ku.....

Dah 52 tahun rupanya kita dah merdeka... Umur saya pon kian meningkat dari tahun ke tahun.... Saya tertarik sewaktu menengok satu iklan kemerdekaan yang selalu diulang tayang di tv.... Slalunya orang kata iklan PETRONAS la yang paling best dan mantop.... Ye la memang best pon... Saya sering menantikan iklan2 tu terutamanya pabila sesuatu perayaan menjelang... Lebih2 lagi kemerdekaan ni ha.... Untuk tahun ni saya rasa iklannya sangat2 pelik....

Cuba tengok video kat bawah ni...



ADA SAPE2 TAK YANG FAHAM??????????? TOLONG KABO SKET KAT SAYE YE........

Ada ke yang paham? saya rasa kalo ada orang yang paham bermakna mereka itu adalah KANAK-KANAK.... Hehehe.... APA PASAL????

Sebab bagi saya inilah iklan yang paling merepek yang pernah saya tengok... Ape benda la kaitannya dengan kemerdekaan???? bermula dengan seorang reporter tanya kepada adik Tan Hong Ming tentang percintaan... Pastu dibawanya "kekasih intan payungnya", adik Umi Qazrina...Pastu si reporter ni pon tanya lah soalan2 yang merepek2 yang saya rasakan ianya tak patut ditanya kepada kanak2 seusia sebegini....Last2 kali dia tulis...

"KANAK-KANAK MEMAHAMINYA"

Wow! ape sebenarnya yang ingin disampaikan kepada semua audiens...? Adakah ini makne kemerdekaan yang sebenarnya? Mengalakkan kanak2 untuk memikirkan tentang percintaan sedari kecil lagi ??

Atau

Ingin menggalakkan percintaan di antara agama yang berlainan??

Atau

Ingin menyambut seruan PM kita yang beria-ia untuk misi SATU MALAYSIA?

Atau

Ingin menunjukkan kepada kita inilah fenomena yang seharusnya kita bina???

Atau ...... Atau Ape lagi ??????? Apekah rasionalnya iklan ini dijadikan sebagai iklan kemerdekaan buat tahun ini....?? Adakah negara kita ini sedang menuju suatu tahap yang mane agama itu hanya di kad I/c sahaja? Wow! inikah rupanya kemerdekaan yang telah terhasil sejak 52 tahun?? menggalakkan kanak2 memikirkan tentang percintaan sejak kecil lagi... Ini rupanya yang ingin "mereka" perjuangkan? Patutlah "mereka" beria-ia untuk memasukkan subjek Pendidikan Sex di sekolah rendah.....Ohh.. macam tu rupanya....

Jadi saya harap kalian boleh la menilai sendiri apekah sebenarnya makna kemerdekaan itu..... Dah 52 tahun kita merdeka... Rupa2nya merdeka hanya dari segi pemerintah sahaja dan bukannya mentaliti.. Ternyata mentaliti kita masih dijajah teruk oleh orang2 barat yang nyata sengaja membiarkan kita begitu...

Sedarlah kalian semua !! jangan kita biarkan diri kita ini masih lagi di bawah belenggu penjajah mentaliti yang menyerang kita tanpa disedari.... ayuh isilah kemerdekaan ini dengan acuan kita sendiri..Dan bukannya acuan orang lain.......

Nik Abdul Aziz Nik Mat antara tiga terbunuh dalam nahas jalan raya

Post kali ni saya rasa amat2 terkejut di atas berita ni... Sama2 lah kita menyedekahkan Alfatihah buat Allahyarham..... ALFATIHAH....

"
KUANTAN: Seorang pekerja kilang bernama Nik Abdul Aziz Nik Mat serta kakak dan anak saudaranya terbunuh selepas kereta yang mereka naiki terbabit dalam kemalangan dengan sebuah lori penghantaran cepat di Kilometer 15, Jalan Bentong-Raub, dekat Lurah Bilut, hari ini.


Nik Abdul Aziz, 27, dari Bandar Baru Bangi, Selangor, kakaknya, Nik Hasmah, 29, dan anak Nik Hasmah, Mohd Adib Daniel Amizan, 5, meninggal dunia di tempat kejadian dalam nahas pada jam 2.20 pagi tadi.

Yang cedera parah ialah seorang lagi kakak Nik Abdul Aziz, Nik Nab Nik Mat, 45, dan anaknya, Adibah Mohd Fikri, 12, murid Sekolah Rendah Jalan Cochrane, Kuala Lumpur yang dikejarkan ke Hospital Bentong untuk rawatan lanjut.

Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Rosli Abdul Rahman berkata, kesemua mereka sedang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur selepas pulang bercuti di Kampung Tempinis, Besut, Terengganu sempena cuti persekolahan sekarang.

"Setibanya di lokasi kejadian, sebuah lori penghantaran ekspres yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu terbabas ke laluan bertentangan dipercayai akibat permukaan jalan licin kerana hujan lebat sebelum bertembung dengan kereta mangsa," katanya.

Ketiga-tiga mangsa yang terbunuh itu mengalami kecederaan parah di kepala dan badan.
Kelindan lori terbabit berumur 60 tahun turut mengalami kecederaan parah manakala pemandunya hanya mengalami cedera ringan, kata Rosli.

Katanya pemandu lori terbabit kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Bentong untuk siasatan lanjut.

Orang ramai yang menyaksikan kemalangan itu diminta menghubungi Pegawai Penyiasat, Cif Inspektor Nor Bulian Zakaria di talian 09-2222222, bagi membantu siasatan. - Bernama "
(click here)

Moga2 Allahyarham di tempatkan di kalangan orang2 yang soleh.... Amin....

p/s:: Jangan salah faham plak ye... Kadang2 nama dah nak dekat serupa tetapi orang yang lain....

Ape cerita ni?

Alhamdulillah sudah lama saya tak mengupdate blog ni... Dah macam2 sarang yang melekat kat sana-sini.... huhuhuhu... Jadi hari ni saya nak mulakan proses untuk mengupdate blog ni.... seperti mane yang kita maklum sekarang ni kan ada pilihan raya kecik kat Permatang Pasir... Untuk pengetahuan kalian.... Itulah tempat tinggal saya.... (Rindunya kat rumah!!!) .Seperti yang saya jangka PAS akan menang mudah akhirnya menjadi kenyataan. berikut petikan dari blog yamh sempat saya tengok.....

"PAS memenangi kerusi DUN Permatang Pasir dengan majoriti besar tetapi merosot beberapa ratus undi daripada keputusan yang dicapai parti itu pada pilihan raya umum tahun lepas.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan, calon PAS Mohd Salleh Man mendapat 9,618 undi, meninggalkan calon BN Rohaizat Othman dengan 5,067 undi. Majoriti yang diraih Salleh 4,551, kurang 882. Bekas ADUN allahyarham Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman mendapat majoriti 5,433 undi - kemenangan PAS kali ketiga di kerusi itu sejak pilihan raya umum 1999.

Jumlah mereka yang keluar mengundi merosot hampir 10 peratus kali ini kepada 73.1 peratus berbanding 82.6 peratus pada Mac 2008".(click here)


Bagi pendapat saya kemenangan Pas kali ni adalah berpunca daripada beberapa faktor yang sempat saya analisis. Antaranya adalah....

1) Perpaduan PR semakin mantap dan ini menyebabkan rakyat semakin yakin kepada PR. Ini ditunjukkan dengan gerakerja bersepadu antara ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat di Permatang Pasir. Semua pimpinan utama PR turun padang membantu kempen dan ini dilihat oleh raky
at sebagai suata perkara positif yang melambangkan perpaduan dan keutuhan PR.

2) Kerajaan PR Pulau Pinang pimpinan DAP berjaya meyakinkan rakyat semua kaum bahawa ianya sebuah kerajaan rakyat yang mementingkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat tanpa mengira kaum dan agama. Program kebajikan seperti pembasmian golongan miskin tegar, elaun guru KAFA yang dinaikkan, elaun untuk pada Hafiz dan Hafizah dan lain-lain berjaya menutup mulut Umno/BN.

3) Pengaruh Anwar terus utuh dan kukuh di Permatang Pauh sehingga rakyat Permatang Pasir terus memberikan sokongan kepada calon Pakatan Rakyat

4) Jasa dan perkhidmatan Allahyarham Hamdan tetap dikenang rakyat Permatang Pasir dan mereka yakin Ustaz Salleh Man mampu untuk meneruskan legasi Allahyarham Hamdan

5) Sifat tenang, mesra, mudah didekati, tidak mempunyai rekod buruk dan ketekunan Ustaz Salleh Man sepanjang kempen memikat hati rakyat untuk mengundi beliau

6) Ustaz Salleh Man memang telah lama dikenali rakyat kerana pengelibatan politiknya bersama PAS sejak lebih 25 tahun bergiat dalam gerakerja politik dan kemasyarakatan. Malah beliau sering bersama-sama dengan Allahyarham Datuk Hamdan menyelesaikan masalah rakyat.

7) Kekuatan asas PR di Permatang Pasir memang cukup untuk memberikan kemenangan kepada PR kerana di DUN ini PAS dan PKR mempunyai lebih dari 2,000 ahli berdaftar ditambah lagi dengan bilangan ahli dan penyokong DAP yang juga ramai. Rekod bersih PAS memenangi semua Peti Undi pada PRU 2008 dahulu membuktikan sokongan padu rakyat kepada PR dan ianya terus dipertahankan pada PRK Permatang Pauh sehingga sekarang.

8) Mood rakyat yang sememangnya terus cenderung menyokong PR dengan isu-isu nasional seperti kematian Teoh Beng Hock, isu perkauman, serangan dan fitnah berlebihan kepada Datuk Nik Aziz menambah sokongan dan simpati kepada calon PR

9) Jentera PR yang sistematik, cekap, sepadu di tambah dengan strategi kempen yang mengena menambahkan lagi keperitan Umno/BN. Jentera PAS sendiri iaitu MTD terus beristiqamah menjalankan gerakerja di DUN ini sejak Allahyarham Datuk Hamdan Abdul Rahman menjadi wakil rakyat selepas PRU 1999 lagi.

10) Kesilapan Umno/BN memilih calon bermasalah memudahkan lagi PR untuk menang di Permatang Pasir. Sejak dari awal kempen Umno/BN berada dalam keadaan defensive dimana terpaksa ‘membersihkan’ salah laku dan peribadi calonnya yang jelas buruk dan tercemar

11) BN sendiri dilihat bercakaran sesama sendiri dengan isu terbaru berkaitan PKFZ menambahkan parah BN yang sememangnya sudah parah dengan isu dalaman MCA, MIC dan Umno yang sehingga kini tidak dapat diatasi.

12) Umno Bahagian Permatang Pauh masih bercakaran sesame sendiri di tambahkan lagi dengan penentangan akar umbi terhadap pemilihan Rohaizat sebagai calon sedangkan masih ramai lagi calon lain yang bersih, berkarisma dan diterima oleh akar umbi

13) Pengundi di DUN ini sememangnya tidak mudah ditipu dan termakan dengan pujuk rayu dan sogokan Umno/BN kerana mereka terdedah kepada maklumat alternative dengan lokasi mereka yang berdekatan dengan Bandar dan mudah mendapat maklumat

14) Isu-isu pembangunan dan projek segera tidak menarik minat pengundi di sini kerana hampir semua kemudahan asas telah sedia ada di sini.

15) Fitnah Umno/BN terhadap Tok Guru Nik Aziz dalam isu syurga dan fitnah terhadap Ustaz Salleh akhirnya memakan diri mereka sendiri kerana rakyat faham dan sudah mangli dengan isu seumpama itu.

jadi disini memang terang lagi bersuluh mengapa PAS patut menang lagi dalam DUN ini... Ya memang saya sendiri mengakui bahawa Allahyarham Hamdan tu memang mesra rakyat... saya pernah beberapa kali berjumpa dan bertanyakan khabar dengan beliau... memang low profile la..

ok la kot ntuk kali ni.... Sebelum tu saya nak isytiharkan bahawa untuk tahun ini sahaja PAKATAN RAKYAT telah menang ke atas BARISAN NASIONAL dengan jarigan besar yakni 7 berbalas 1...

kita tunggu la pulak samada akan ada lagi ke tak pilihanraya kecik ni lagi.... katanya akan ada lagi... Kita tunggu......

Menziarahi Baitullah


Hari yang dinantikan kian tiba. Hampir sebulan lebih perancangan telah kami rencanakan. Akhirnya tiba juga hari ini.. 30 jun 2009.. Tarikh di mana saya akan melaksanakan impian kecilku. Hari ini juga saya akan mula melupakan tentang mesir sebentar dan juga dunia yang fana ini kerana hari inilah permulaan kepada pengembaraan musim panas saya ke Makkah dan Madinah untuk melaksanakan perkejaan umrah.....

Memang dari kecil lagi saya dah lama impikan untuk pergi ke makkah dan madinah tak kiralah samada untuk buat haji ataupun umrah. Kerana ba
gi saya sebelum saya menjelajah ke tempat2 yang lain saya ingin sangat2 menjejakkan kaki ini ke bumi Allah yang sangat mulia itu.. yakni MAkkah dan Madinah...

Alhamdulillah, segala pujian itu hanya layak untuk ALLah sahaja.. hari ini ALLAH telah membuka rahmatNYA untuk membenarkan perjalanan hambaNYA yang hina lagi dina ini untuk menyambut seruan bagi melakukan ibadat umrah di sana.. Alhamdulillah...

Ana dan sahabat2 ana dari universiti Al-azhar dan Cairo University akan ke sana pada malam ini untuk sampai ke perlabuhan Safaga sebelum bertolak melalui kapal untuk sampai ke Jeddah.. Kami akan menziarahi Madinah terlebih dahulu sebelum sampai ke Mekah.. Rasa2nya lebih kurang 3 hari kat sana... Kami akan ada program ziarah sepanjang di sana.. Ana dan teman seroomate ana akan berjumpa dengan beberapa senior lama kami di sana...

Kemudian kami akan ke mekah untuk melakukan ibadat umrah di sana... InsyaALLAH saya akan stay selama sebulan lebih di sana sehinggalah 6 Ogos ini... Jadi dengan itu saya amat2 berharap agar saudara-saudari pengunjung sekalian dapat mendoakan keselamatan saya dan sahabat2 sepanjang di sana...


Justeru itu saya dengan ini ingin meminta maaf zahir dan batin andainya ada terkasar bahasa kepada sesiapa la yang mengenali diri yang lemah lagi hina ini.... Tak kira lah samada dari sekolah tadika dulu ke sekolah rendah ke sekolah menengah ke kat DQ ke hatta kat Alazhar ni... Mintak ampun banyak2 andainya saya ada malkukan dosa kepada antum semua... Ye lahkan manusia kan bukan semuanya perfect... Ada juga cacat celanya... Lebh2 lagi lah macam saya ini... Banyak dosa2 yang telah terpalit ke dalam hati yang yang suci ini.... Halalkan la juga makan dan minum saya sepanjang mengenali saya.... Doa2kanlah kepada saya agar ALLAH mempermudahkan segala urusan saya sepanjang perjalanan di sana..

Jadi buat sahabat2 ku yang tak dapat pergi umrah lagi tak mengapa... Mungkin ALLAH akan memberi kepada kalian benda yang lebih baik buat antum semua... Kan sekarang ni musim panas di mesir... jadi gunakanlah masa2 ini untuk peri ke Pesta Talaqqi yang kini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan kat setiap rumah2 negeri...... bagi sahabat2 sekuliah denganku jangan lupa untuk menghadirkan diri ke kelas2 yang telah dianjurkan oleh unversity... Ingat peksa kita lepas hari raya... Bagi yang balik awal tu jangan lupa juga untuk datang awal juga takut2 nanti terlepas peksa karang... Nanti tak pasal2 tak leh naik tahun 2 sama2... Ok ya sahabat2.....

Ok sahabat2 sekian dulu untuk post kali ini mudah2an Allah memanjangkan jodoh dan pertemuan kita semua mudah2an kita semua diredhai oleh ALLAH sepanjang hayat kita....

Selamat datang ke Bulan....


Bulan Jamadil akhir kian menghampiri penghujungnya. Ibarat tibanya matahari untuk mengantikan bulan yang cantik mengambang di malam hari (ni kes untuk tengah2 bulan je). Ibarat juga tibanya siang menggantikan malam,malam menggantikan siang,pagi beransur ke petang, sementara petang beransur ke malam dan begitulah kitaran hayat bumi yang nazak ini. Begitu jugalah hadirnya Kebenaran menggantikan Kebatilan yang bermaharajalela di muka bumi ini dek kerana kelahiranmu Junjungan umat ,Rasullulah SAW. Marilah sama2 kita memanjatkan selawat dan salam buat Baginda kerana tanpa kehadiran Baginda ke atas muka bumi ini,KITA x akan mengecapi nikmatnya hidup dalam Iman dan Islam. Alhamdulillah di atas segala nikmat yang telah kita kecapi ini. Bagi saya sudah hampir 20 tahun saya hidup dalam islam… entahlah ape yang terjadi kepada kita semua andainya risalah islam itu tidak sampai ke Tanah Melayu sekitar dahulu.

Kalo ikut sejarah, Tanah melayu ni dah macam2 agama dah bertapak kat sini. Start dari animisme,pastu diikuti hindu pastu Buddha pastu barulah Islam berkembang makmur merata di seluruh tanah melayu ini sehinggalah tahun 1511 dimana tarikh inilah menyaksikan tanah melayu mula dijajah dengan “lahap”nya oleh orang2 Barat. Dari situ bermulalah bermacam2 “revolusi” yang kononnya mahu membawa orang2 tempatan agar maju selangkah walhal masa itu Islam amat mekar terutamanya pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Zaman itu terus kekal menjadi teladan buat kita sehingga kini… Sultan yang amanah, bijaksana,kuat pegangan agama teutamanya Sultan Alaudin Riayat Syah… Teringat saya semasa zamanya dimana baginda sultan begitu teruja ingin meniru sifat2 mulia yang telah dipamerkan oleh Khalifah Umar Abdul Aziz yang begitu zuhud dan warak dan sangat2 amanah dalam melaksanakan pekerjaan beliau.

Lantas apa yang dibuat oleh Sultan Alaudin Riayat Syah Adalah baginda adalah menyuburkan majlis2 ilmu di sekitar masjid dan perkarangan istana. Baginda juga sering kali memanggil para ulama’ untuk sama2 berdiskusi tentang masalah2 agama dan pemerintahan,Bagida juga turut mendirikan madrasah2 agama bagi memastikan kelangsungan islam di era itu. Namun ape yang membuat saya bangga dengan baginda adalah tentang satu peristiwa yang saya kira pasti ramai sudah mengetahui akan hal ini. Yang mana baginda telah menangkap pencuri dalam daerahnya di malam hari dengan menyamar sebagai rakyat biasa. Peristiwa ini sungguh berkesan dalam hati saya di mana seorang sultan yang sangat hebat namun beliau dengan “cool” dan “relax”nya menyamar menjadi rakyat biasa untuk berinteraksi dengan rakyat sekaligus mengurangkan masalah jenayah di daerahnya sendiri tanpa hanya mengharapkan tenteranya saje.. Inilah kualiti pemimpin yang patut kita hormati..

Begitu jugalah situasinya dengan Junjungan besar kita Rasullulah SAW. Baginda adalah Manusia yang sangat AGUNG yang pernah hadir ke bumi. Sejak dari kelahiran Baginda yang penuh petanda2 yang baik buat bumi ini. Zaman mudanya baginda mula diuji dengan cubaan yang saya kira amat dahsyat buat baginda. Diikuti pula dengan zaman remajanya yang mana baginda diuji dengan pelbagai dugaan yang diberikan oleh ALLAH buat KekasihNYA bagi menguji Kesabaran dan ketabahan baginda dalam menegakkan islam di muka bumi ini… Zaman dewasanya pula nabi mula menerima Wahyu dari ALLAH yang ESA. Bermulalah pelbagai cabaran dan ujian yang mengiringi baginda dari setiap penjuru. Caci-cacian,maki-makian,cerca-cercaan,dipulau selama 3 tahun oleh masyarakat,hatta Nabi sendiri diancam bunuh oleh kaum Kafir laknatullah… subhanALLAH. Namun segala2nya dihadapi baginda dengan tabah.. Aku kagum kepadamu Wahai Kekasih ALLAH… Aku kangan bangat padamu Ya Rasullulah SAW…(emosi sehingga terkeluar loghat Indonesia)

Ok lah kat mana kita tadi yerk. Oh pasal Bulan Jamadil Akhir yang telah mengucapkan “Selamat Jalan” buat kita. Menunggu sekarang adalah bulan Rejab yang mengucapkan kepada kita “Selamat datang”.

Seperti mana yang kita ketahui bulan rejab ini ada yang kata banyak fadhilatnya. Yelah kan seperti mane yang kita semua sedia maklum malam isra’ mikraj pernah berlaku pada salah satu daripada malam dalam bulan rejab. Ada lagi kejadian yang pernah terjadi dalam bulan ni. Tapi saya dah lupa dah. Namun ada sesetengah ulama mengatakan bahwa ada amalan2 yang khusus adalah digalakkan semasa menjelang bulan Rejab. Ada yang mengatakan bahwa kita digalakkan berpuasa sepanjang bulan, ada juga yang mengatakan bahawa ada puasa yang special dalam bulan ini terutamanya pada hari ke-27 rejab yang umumnya dipersetujui bahawa itu adalah tarikh isra” dan mikhraj berlaku. Link di sini membongkar segala2nya.(Klik di sini ).

Tetapi sahabat2,saya bukan ingin membantutkan keinginan sahabat2 untuk melakukan ibadat2 pada bulan2 ini. Cumanya kalo bleh biarlah kita buat ibadat itu berlandaskan syariat dan bukannya adat. Saya tidak mahu memnbangkitkan isu2 tentang bid’ah ini kerana saya bukanlah orang yang AHLI dalam bidang ni… Kalo setakat sikit2 tu bleh la.. Bak kata orang2 muda “Tak Pro sangat la” sebab saya tak mengambil pengkhususan dalam bidang ini. Namun ape yang saya ingin sampaikan adalah saya tertarik sebenarnya dengan salah satu potongan ayat dari link yang saya beri di atas ni yakni

“ Jika seseorang itu ingin berpuasa dalam bulan Rejab dibolehkan asalkan bukan puasanya itu kerana bulan Rejab serta jangan berangapan ia adalah wajib atau sunat". ( Kitab Hawadith dan Bid'ah , At-Taratusyei :ms 110-111 )

Inilah yang yang ingin saya sampaikan. Kalau sahabat2 ingin membuat ape2 la amalan yang soleh pada bulan ini dibolehkan malah diharuskan cumanya janganlah sahabat2 meniatkannya kerana bulan rejab dan mengatakan bahwa ianya adalah wajib… Jadi saya cuma berharap agar pembaca2 sekalian faham akan apa yang ingin saya postkan pada kali ini. Saya berharap agar segala kesalahfahaman yang sekian lama ditimbulkan akan menjadi lebih jelas. Honestly saya memang recently je baru tahu tentang benda ni. Kalo tidak rugilah ape yang kita semua usahakan selama ini…

Jadi bila Rejab sudah sampai ke halaman kita, itu bermakna Ramadan bakal menjelang tiba (Hari raya pun sama huhu). So marilah sama2 mempertingkatkan amalan kita bersama2 mudah2an kita semua sempat untuk menemui Ramadan kali ini bagi mendekatkan diri kita semua kepada Allah SWT.

Jadi akhir kalam “Majulah Amal Buat Islam”.

Alhamdulillah

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung2 yang sudi untuk bertamu di blog saya ini. Sudah sekian lama jari ini sering kali disibukkan dengan menulis latihan untuk imtihan yang lepas bermula dari biochemistry sehinggalah Physiology. Macam2 dugaan dan cubaan yang telah saya lalui dan akhirnya dengan ini saya mewakili diri sendiri ingin mengisytiharkan bahawa imtihan telah TAMMAT....Jadi dengan ini jari ini akan mula menjalankan fungsinya untuk membersihkan blog yang mula dipenuhi sawang baru2 ini. huhuhu.
Jadi di kesempatan ini saya ingin memohon maaf kepada pengunjung2 sekalian di atas kesulitan sebelum ini terutama dalam membaca blog ini kerana faktor imtihan ini menyebabkan blog saya telah diabaikan begitu sahaja.

Alhamdulillah, kullu bilkhair. Imtihan yang baru2 ini telah lepas dengan jayanya . Tunggulah keputusannya samada berjaya ataupun tidak. Harap2 berjaya la. Mumtaz kesemuanyalah.. INSYAALLAH... Doa2kanlah ye. Start dengan biochem, banyak la benda2 yang kena ingat dan hafal. Dari amino acid sampailah kepada cloning. Banyak juga sebenarnya yang telah kami blaja dalam setahun ni. Ada la lebih kurang 14 bab yang professor telah sentuh. 3 orang professor telah mengajar kami biochem. Semuanya best2 belaka. Terutamanya professor Khaleel. Best sangat dengan dia terutamanya masa dia ajar. Jarang sangat2 saya ngantuk dalam kelas beliau sebab cara dia mengajar tu sangat2 la bagus. Bayangkanlah setiap kali selepas dia mengajarkan apa2 pun dia pasti akan memuji kebesaran Allah SWT di atas segala kurniaanNYA. Itulah yang menyebabkan saya memang "Tabik spring " la kat dia. Susah la nak jumpa professor yang macam tu. Banyak kali mengaitkan fenomena sains dan juga islam. Contoh yang paling saya ingat sampai sekarang ni adalah tentang kejadian DNA itu sendiri. Dia cakap cuba kita tengok macam mana Allah nak tunjukkan kepada kita semua terutamya tentang konsep penyelarasan kerja. Contoh yang kita ada adalah cells yang berjuta2 dalam badan kita. Pastu cuba kita tengok mcamne cell yang kecil itu mempu mengawalatur persekitaran dan pergerakan dalam dan luar cell tanpa ada bantuan cell yang lain. contohnya kat cell membrane kat it's outer surface. Akan ada receptor yang akan recognize substance yang mane akan dibenarkan masuk dan substances yang mane akan dihalang masuk kedalam cell. Tapi kadang2 ada juga foreign particles yang sepatutnya x leh diffuse inside the cell tapi dia bleh gak masuk. Bukan ada bantuan lain tetapi dna dalam substance itu akan melakukan satu proses yang dinamakan "Reverse Transcriptase" yang mana DNA dalam particles tu akan melakukan transcription secara songsang yakni dengan mengunakan RNA sebagai template untuk menghasilkan DNA-RNA Complexes yang mane complexe ini akan sekali lagi menghasilkan transcription tetapi dengan menjadikan DNA yang songsang tadi sebagai template. So impactnya lebih banyak DNA yang akan dihasilkan adalah DNA yang songsang genetiknya. So Dna inilah akan memasuki cell secara aman tanpa ada sekatan oleh receptor2 at outer surface pun dan akan menyebabkan cell tidak mampu untuk mengesan kehadiran particle ini.

Kemudian DNA ini akan menyebabkan penukaran genetic dalam cell yang tersedia ada dan menyebabkan cell damage its normal function. Biasanya phenomena ini berkait rapat dengan penyakit Infleunza , Hepatitis dan Auto immune disease (AIDS). So, sebab itulah sampai hari ni pakar2 x mampu menemui immune yang sesuai untuk mencegah penyakit2 ini daripada terus menular. Nah tengok la sehabat2 sekalian. Cuba kita bayangkan DNA dengan badan kita sendiri. Siapakah yang lebih besar dan "gagah perkasa"?? Confirmlah kita kan. so di sini boleh kita dapat pengajaran bahawa sekuat2 mane pun orang itu tapi andainya Allah menghantarkan kepada dia virus yang kecik tu nescaya hilanglah segala2nya... Masa tu barulah kita nak sedar bahawasanya Allah itu maha penyayang... Cuba kita amati bagaimana peristiwa Namrud menemui ajalnya. Allah tidak menghantarkan kepadanya bala tentera yang sangat hebat pun. Kereta kebal pun x de. apatah lagi kapal selam scorpion yang mesia beli tu. Allah just hantar seekor nyamuk sahaja. (Diberitakan semut. Tetapi x menjadi masalah pun) Pastu sekejap je dia mati. Tengoklah... Hanya kerana sekekor nyamuk sahaja mampu membunuh seorang manusia. Apatah lagi DNA. So disini professor tu ckap bahwa kita ni manusia lemah je. ALLAH itu maha KUASA. Tiada yang Berkuasa melainkan DIA. SubhanaALLAH... ALHAMDULILLAH... ALLAHUAKBAR..

Tabik spring la kat prof khaleel, then exam anatomy plak. Ha, anatomy adalah subjek kegemaranku. Best sangat sebab kita akan belajar banyak tentang diri kita sendiri. Jadi rugi sangat andainya kelas ni dulu saya "korbankan". Alhamdulillah bleh jawab la semuanya dengan jayanya. ma fish musykillah.. Cumanya yang menjadi masalah adalah hari selepas exam anatomy tu. Ykni HISTOLOGY... Ohhhhh... Lemahnya aku denganmu... Bukan pe.... Histology la yang paling malas saya revised. ditambah pula dengan match bola final malam sebelumnya tu. Memang mencabar keimanan gile laa. kenapa histo lemah ye? Histo bukan la susah sangat tapi sebab subjek tu sekali dakam seminggu so rata2 melihat histo dengan sebelah mata je. sedangkan Bak kata lagu Anita Sarawak "Jangan pandang histo sebelah mata, kerna ku sangat penting" hahaha... saja ubah lirik.

Ok la nanti next year saya akan berusaha untuk meminati Histo!!!!!!!(semangat je lebih). huhuhu.. Namun masa exam histo everything ok la. cuma written la yang slack skit kot sebab lupa tentang lukisan pasal spinal ganglion dan satellite cells... Oral pun ada lupa sket.. Tapi everything rasanya macam ok je... InsyaALLAH. So the last subject adalah Physiology yang Phsycho... huhuhu... memang betul pun... Saya antara peminat setia physio. Tapi terus terang saya katakan bahawa physio ni pening tetapi best la. Ala macam sambal belacan la. Rasa dia memang pedas gile(rindunya sambal belacan mak aku).. Tapi bila sampai kat mulut aku ni rasa macam makan durian je. huhuhu... Biasa la peminat Pedas no satu malaysia...Kan saliva akan cooling ingested food inside the mouth.. so x jdi masalah la. Sebab ape saya meminati physio? sebab physio ni berkait rapat dengan sistem2 dalam badan kita ni. Untuk first year kami blaja 6 subjek besar. Autonomic nerves system, Blood, nerve & muscle,Respiration,GIT and Cardiovascular system... Antara semua ni saya paling minat sekali adalah Cardiovascular system sebab dia betul2 complex dan mencabar daya ingatan dan kefahaman... Tapi ini lah yang menyebabkan saya betul2 meminati cvs ni.. Professornya saya minat juga. best cara dia ajar. Hmpir setiap kali kelas dia saya akan merakamnya.. bukan ape segala apa yang dia cakap tu sangat2 penting... Ya! memang penting pun. Alhamdulillah baru2 ni exam physio lepas la juga dengan jayanya...

Ok la sahabat2 sekian disini dulu. Blog ini masih dalam proses untuk pengislahan. Dan insyaALLAh dalam masa terdekat ini saya akan mengislahkan sebaiknya blog ini.. ok.. Wassalam.

Di celah kesibukan mentelaah

Alangkah indahnya hidup ini andainya dapat melihat umat islam itu bersatu kan? Tiada permusuhan dan tiada permasalahan. Tiada hasad dengki dan tiada kianat antara satu sama lain... Tapi nak buat macam mane kan. Semua yang kita impikan ni tidak tercapai. Mungkin sekarang ini masih belum masanya tetapi saya amat yakin bahawa zaman gelap itu pasti akan berlalu dan islam kembali menyinar. YA! Saya memang pasti akan hal ini kerana janji ALLAH itu adalah HAQ....



Banyaknya sawang2 yang attach kat blog ni selepas hampir 6 minggu saya tinggalkan.... Bukan ape. Sekarang ni tengah musim imtihan. Jadi nak ke x nak ke terpaksalah berenggang dengan blog demi memastikan masa telaah saya x dibazirkan begitu sahaja.. Doa2kanlah kejayaan saya di bumi orang ni... Mungkin post ni pendek je kot sebab tengah melepaskn tekanan studi yang teramat2 dahsyat.. Biasalah exam yang terhampir ni adlah "PHYSIO yang PYSCHO" Hahaha..


Syukran jazilan buat pengunjung2 yang sudi menjengah saya di sini.. InsyaALLAH saya akan mengaktifkan semula blog saya yang sangat bersawang macam sarang labah2 ni dengan topik2 yang lebih komprehensif. (Ape benda la la yang aku ngarut2kan ni?)
InsyaALLAH.. Mungkin lepas imtihan...


Ok lah yop,sampai di sini dulu saya bermadah.. Terima kasih kepada pihak iklan yang berlambak2 tu kat peti shout box saya tu. (Manelah korang leh dapat aku punya laman web ni.. Tension aku!) Anyway syukran awi2 kerana sudi menjenguk datang ke blog yang penuh sawang ini.... Tunggu.....

Kes agama anak: Kenapa lantik Tsu Koon mempengerusi jawatankuasa khas?

DATUK Seri Najib Tun Razak dengan tiba-tiba melantik Koh Tsu Koon mempengerusikan Jawatankuasa Khas bagi membahaskan kes K Pathmanaban atau nama Islamnya Mohd Ridzuan Abdullah. Inilah yang berlaku dalam kabinet Najib yang semakin huru hara.

Jawatankuasa berkenaan turut disertai Menteri Sumber Manusia, S Subramaniam; Menteri di JPM, Jamil Khir Baharom, dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil.

Keempat-empat orang ini dilantik bagi membahaskan isu yang sangat sensitif dan kemudiannya mengeluarkan fatwa bahawa;

1. Anak yang masih dibawah umur perlulah dibesarkan mengikut agama asal ibu atau ayahnya.

2. Pasangan yang memeluk Islam harus menyelesaikan segala isu berkaitan perceraian dan penjagaan anak-anak di mahkamah sivil bukan dimahkamah Syariah.

Saya bukan hendak mempertikaikan keputusan itu. Saya tidak bercadang keluarkan pandangan untuk keputusan itu buat masa ini. Bagi saya bukan masanya lagi, kerana saya dan rakan-rakan pemudawilayah perlu bincang dengan pakar perundangan dan ulama’-ulama’ untuk dapatkan pandangan yang terbaik.

Tetapi apa yang saya ingin bangkitkan disini adalah tentang kerelevanan jawatankuasa ini membuat mesyuarat dan mengemukakan pandangannya atau keputusan terhadap kes berkenaan.

Siapa Tsu Koon, Subramaniam dan Shahrizat? Kalau Jamil saya tak kisah sebab isu agama adalah bidang dia.

Tsu Koon merupakan graduan Universiti Princeton University tahun 1970 dengan Ijazah dalam bidang Fizik kemudian diberikan Ijazah Phd oleh Universiti Chicago dalam bidang ekonomi dan Sosiologi.

Manakala S Subramaniam pula pernah belajar di Universiti Singapura dan mendapat Ijazah dalam bidang Perubatan dan Pembedahan pada 1978. Kemudian beliau menyambung Diploma dalam bidang Perubatan Dermatology di Universiti Wales.

Shahrizat pula direkodkan pernah belajar di Universiti Malaya dalam bidang undang-undang pada tahun 1973 dan dianugerahkan Ijazah LLB (Hons) pada tahun 1976.

Rekod Jamil Khir Baharom pula menyatakan bahawa beliau pernah mendapat Ijazah dalam bidang Syariah dari Universiti Malaya pada 1986 dan Sarjana Pengajian Islam (Pengurusan Ekonomi Islam) dari The Graduate School of Islamic and Social Science di Virginia, United States, 2000.

Secara dasarnya, hanya Jamil sahaja yang ada pengetahuan tentang Syariah (Tetapi bukan sudut perundangan yang lengkap), Shahrizat pula berpengalaman dalam undang-undang sivil manakala yang lain pakar ekonomi dan doktor perubatan.

Jadi adakah jawatankuasa Khas yang dibentuk Najib ini punyai autoriti. Layakkah Tsu Koon mempengerusikannya dan membuat satu keputusan yang begitu sensitif. Tsu Koon bukan mufti dan tak layak pun!

Ini bukan tugas orang politik. Saya setuju dengan pandangan ramai pihak terhadap isu ini dan ianya wajar ditangani oleh mereka yang pakar tentang undang-undang dan juga hukum hakam agama serta mampu memahami keperluan agama lain.

Nampaknya Najib belum mampun untuk menangani isu-isu rakyat dengan bijak malah semakin merosakkan keadaan yang sedia tegang. Diharapkan kabinet menarik balik keputusan itu dan juga arahan mereka kepada pihak Mahkamah Syariah diseluruh negara.

Isu perundangan kena bincang dengan pakar dan bila ia libatkan soal hukum Islam maka para mufti wajib dirujuk. Jika Kabinet yang putuskan pindaan undang-undang, apa gunanya Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang selama ini dilihat sebagai tempat bagi mengubal undang-undang.

Sebarang pindaan harus dibawa ke Parlimen bukan setakat perbincangan Menteri-Menteri kabinet yang entah apa kepakarannya?

Demi menjaga perpaduan rakyat, keputusan itu perlulah ditarik balik dan bincangkan dengan pakar. Kabinet tak boleh suka-suka buat keputusan bahawa orang ini boleh masuk Islam atau tidak. Hormatilah kehendaknya dan juga keluarganya.

Sakura kat Mesir...






Anda mesti menyangka bahawa ni mungkin boleh berlaku di jepun ke korea ke... Tapi untuk pengetahuan kalian semua pokok2 bunga yang cantik ini sedang tumbuh di mesir ni.... Dan lebih menariknya ianya tumbuh kat belakang umah saya... agak menarik juga la... Setelah musim sejuk berlalu kini mesir diambang musim bunga.... Macam x caya je... Mesir ada musim bunga... Ni baru kat belakang umah saya... Belum lagi kat HAdiqah Al-azhar lagi.... Lagi menarik....

Tengok la nanti andainya ada kesempatan untuk ke sana.... Lawa sangat tempat tu.... rasa2nya tempat tu la yang paling cantik dan BERSIH di Cairo ni... Agaknya la..... tempat tu located kat Hussain berhampiran ngan Masjid Al-Azhar yang merupakn gedung ilmu kepada islam di mana hampir majority pelajar agama yang adatang ke sini akan berkuliah di sana....

Masa cuti bulan 2 aritu dah pi.... pastu dah tangkap gambar dengan member2 kat sana.... Tapi sayangnya baru2 ni folder back up yang saya buat tu hilang.... banyak la gambar2 ngan video2 yang hilang.... Takpelah nak wat camne kan.... Mungkin ada hikmah di sebaliknya tu.... Mungkin Allah tidak mahu perasaan riyak dalam diri saya ni timbul.... Jadi Allah hilangkannya... Alhamdulillah....

Lama rasanya saya x mengepost sesuatu buat blog saya ni... Alhamdulillah hari ni baru dapat post... sebelum ni x da kesempatan untuk mengepost... Maklumlah... 10/05/2009 ni exam final... start ngan Biochemistry.... Exam dah dekat sangat.... Mungkin lepas ni agak 'liat' la sikit tangan ni untuk menaip sesuatu buat blog ini sebab exam next month... Doa2kanlah agar saya dan juga sahabat2 sekuliah saya akan dapat menyelesaikan exam kami dengan memperolehi MUMTAZ dalam semua subjek.... InsYa ALLAH.......

Baru2 ni saya dapat berita yang mengatakan bahawa bekas rakan sekelas saya bakal mendirikan rumah tangganya pada 13/06/2009 ni... tahniah la kapada sahabatku ini.... Dia ni baik sangat... pandai dalam bahasa arab.... Banyak yang saya belajar daripada dia sebelum saya bertolak ke bumi anbiya' ni... Kiranya dia memang sesuai sangat la kahwin skrang ni.... Sebab dia ngan bakal zaujahnya akan menyambung pelajaran ke Mekah selepas walimah.... Mabruk "alaikuma.... Moga2 Allah Panjangkan jodoh kamu berdua sehingga ke akhir hayat... InsyaALLAH... Tapi ssayangnya saya x dapat untuk pergi ke Kenduri dia.... Kat johor... Lagipun masa tu saya masih lagi dalam fatrah Exam lagi.... X abis lagi tu.... ada physiology plak pada esok harinya tu.... tapi takpelah hanya doa dari sini la yang mampu saya utuskan kepada dia dan zaujahnya... Mudah2an majlis walimah itu akan berlangsung dengan jayanya tanpa ada masalah... InsyaALLAH... Bilalah pulak diri ni hendak berkeluarga???? Ntah la... Tunggulah ada jodoh.... Doa2kanlah...

Buat Fakhri yang komen kat sebelah tu.... Untuk pengetahuan enta tahun ni mungkin ana x dapat balik ke mesia kot.... Bukan x nak balik mesia tapi ana ngan sahbat2 ana yang lain akan ke mekah selepas exam ni.... InsyaALLAH.... Nak wat umrah... Doa2kanlah mudah2an ana dapat sampai ke sana dengan selamatnya... Maknanya makin menebal lah rindu hatiku ini untuk memeluk emak ngan abahku di rumah sana.... Dan juga rindu kepada sahabat2ku semua samaada di sbpigopeng ngan Dq... Rindu sangat kat entum suma...

Mungkin sampai di sini sahaja coretan hatiku ini... Biasalah dah lama x post... Mintak maaf la kepada sahabat2 yang asyik buka blog saya tapi x de post baru....Maaliz sangat2.... Anyway syukran jazilan lah kerana sudi untuk membuka blog saya ni... Moga2 Allah sahajalah yang akan membalas segala budi baik entum semua... InsyaALLAH

Kenyataan Akhbar yang "Keterlaluan"

Salam sahabat2ku,Semasa saya tengah membuka ym saya,seorang ustaz telah memberi satu link yang Amat mengejutkan saya... Walaupun saya bukanlah pelajar Agama di sini namun impaknya dapat dirasai.... Cubalah baca petikan akhbar yang saya ambik ni......

“PENGHANTARAN pelajar ke Mesir perlu dilaksanakan secara berpusat di bawah pengendalian Kementerian Pengajian Tinggi bagi memastikan pelajar dapat dipantau bagi mengelak mereka mudah terpengaruh dengan dakyah persatuan yang dikuasai pembangkang.
Wakil Kelab Umno Luar Negara, Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan mendakwa persatuan pelajar di Mesir, “Persekutuan Melayu Republik Arab di Mesir (Pemeram) kini mengancam minda dan fikiran pelajar supaya menentang kerajaan”.



Saya boldkan ayat ni... Pada pendapat saya ayat ini menunjukkan bahawa seseorang itu adalah jenis yang sangat terdesak untuk meraih simpati murahan sambil membuat tuduhan yang amat menyimpang....Ini Fitnah sama sekali... Mana pernah PMRAM membuat sesuatu program yang menentang kerajaan secara jahar(terang-terangan)... Tunjukkan buktimu!!!! Usah bercakap tanpa ada bukti... Ini sama sekali merencatkan pendapat umum bahawa mahasiswa mesir apabila balik ke mesia akan menjadi penentang kerajaan.... Maka yang disalahkannya adalah PMRAM.. Fitnah semua tu...

Pihak Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di sana tidak lagi mampu memantau pembabitan pelajar dalam gerakan ejen pembangkang ini. Malah, pegawai dan pelajar kita di Mesir juga takut dan tertekan dengan Pemeram akibat tindakan mereka yang antaranya menyekat pelajar daripada tinggal di asrama kerajaan yang dikuasai mereka. “Ini bukan isu baru tetapi sudah lama disuarakan,” katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar Presiden semalam.

Sapa cakap macam tu????? Walaupun hubungan antara kedua2 belah pihak agak dingin namun ianya bukan sampai satu tahap yang mana pihak MSD tidak mampu memantau pembabitan pelajar dalam PMRAM...Ini jalas satu Fitnah yang sengaja ingin mengeruhkan keadaan di mesir ni...!!!!!



Wan Md Hazlin juga mencadangkan supaya kerajaan mengharamkan persatuan itu sebagai badan bukan kerajaan (NGO) di Mesir.



Ini merupakan cadangan yang paling teruk yang pernah saya dengar,,, Syeikh, anta kena ingat bahawa PMRAM bukannya berdaftar di bawah kerajaan mesia tetapi di bawah Kerajaan Republik MESIR itu sendiri... Usah menggelabah...

“Rundingan perlu segera diadakan bagi menyedarkan pelajar terbabit. "Biasiswa dan tajaan pelajar yang menyertai Pemeram juga perlu ditarik balik,” katanya.



HA!!!!!! Inilah taktik yang paling ZALIM!!! Ada ke patut kalau menyertai PMRAM pastu terus nak tarik biasiswa ngan tajaan pelajar...Mana keRASIONALan kamu wahai SAUDARA???? APe kehelnya ni??? Mana akta yang membenarkan benda ni.. Ini jelas menunjukkan kezaliman yang sangat keTERLALUAN... Syeikh,Pelajar2 datang ke Mesir ni semuanya mahukan pendidikan dan bukannya berpolitik.. Memnag x dapat dinafikan bahawa berpoliti itu boleh... Namun mengapa ianya perlu disekat??? Rata2 pelajar yang sampai ke sini semuanya berumur 21 tahun ke atas... Jadi adakah salah mereka ingain menyertai PMRAM?? Itu adalah hak peribadi seseorang dan ianya tidak boleh dihalang melainkan pertubuhan yang disertai mereka itu jelas2 membahayakan mereka dan juga maruah negara kita


Sementara itu, bagi mengembalikan kepercayaan generasi muda terhadap Umno, katanya, barisan kepemimpinan baru disaran tidak mengenepikan peranan dan sumbangan idea serta komitmen pelajar sekembalinya mereka daripada tamat pengajian di luar negara.

“Kami juga sentiasa pentingkan aspek agama untuk memastikan jati diri terpelihara. Justeru, rakan kami di Jordan, Syria, Mesir dan Pakistan memohon supaya mereka ditempatkan di barisan depan pembentukan sahsiah terpuji,” katanya.

“Kami yakin usaha mengembalikan kepercayaan anak muda kepada Umno dapat dijayakan dengan ilmu yang ada dan pengalaman berdepan dengan ideologi remaja yang agresif,” katanya.




KAMI YAKIN!!!! Urrrrrrrrrrmmmm... Yakinlah sorang2... Kalau macam ni lah modus operandinya untuk menawan hati kalangan belia,nescaya YAKINLAH makin ramai mahasiswa yang akan membenci dengan UMNO...!! SAYA YAKIN!! Mereka ingin menakut2kan pelajar dengan pemotongan biasiswa pelajar sedangkan majoriti biasiswa pelajar itu adalah hak rakyat... Hak ZAKAT!!! INGATLAH sikit... Jangan kita suka untuk menyekat rezeki orang lain kelak kamu akan disekat rezeki kalian semua melebihi dari apa yang kamu lakukan... Menyekat biasiswa@tajaan@zakat merupak tindakan yang SANGAT2 ZALIm... Lebih2 lagi yang membuatnya adalah orang yang belajar agama..... Renung2kanlah

BUKAN MENGHINA TAPI MEMBINA
BUKAN MENGUTUK TAPI MEMBENTUK
BUKAN INGIN MENGATA TAPI KALAU
TERASA TERIMA LAH DENGAN HATI YANG TERBUKA!!

Kucing letih berpuasa....

Demo Kat Universiti

Assalamualaikum sahabat2 sekalian… dah lama rasanya eden x update blog ni…. Ni rasa macam gatal tangan nak taip hari ni… nak lepaskan tension belajar…. Huhuhu…

“MEDIC IS A STUFF SCIENCE”

kata2 professor dr. Khaleel Ali… Prof Biochem eden yang paling eden suka n sayangi…. Stailo,macho,bergaya tapi sangat berilmu dan zuhud orangnya… Selalu sangat dia kaitkan biochem ni ngan ayat2 quran dan banyak kali mengajak kami untuk bersyukur dengan penciptaan ALLAH yang sangat kompleks,unik,kreatif ,cantik,beautiful,jamil and others la… Mintak2lah dia x bukak blog ni ye.. Segan plak rasanya… Eh x pe la… Kalo dia bukak pun bukan paham bahasa melayu pun… Isshhh.. ape la yang eden merepekkan hari ini… Actually hari ini kat kuliah kami pelajar2 universityni ada wat demonstrasi tentang ketidakpuasanhatian…Betul ke tu… ketidakpuashatian…yang ni ke??? Ntah la.. dah lupa grammar melayu dah sejak sampai ke mesir ni… Sedar x sedar dah 6 bulan dah sampai kat ardul kinanah ni…. Demonstrasi ni diadakan sempena ingin memperingati dan mengenang jasa2 mujahidin di palestin yang saban hari berhadapan dengan maut….Terutamanya tokoh2 besar mereka seperti Syeikh Ahmad Yasin,Dr. Abdul Aziz Ar-Rantisi ,As-Syahid Muhannad dan tokoh2 HAMAS yang lain…. Walaupun agak terlambat sedikit mengadakan demonstrasi tu tapi at least kami still punyai semangat untuk menolong mereka…..Kami harap agar demonstrasi tu berjalan dengan baik dan lancar… Amin….





K la.. Berkenaan demonstrasi tu, Fakulti perubatan( Kuliyyah At-Tibb) kami yang organize… Tapi orang arab la… Kami x campur sekali… Dean kami x bagi …Entahlah kenapa jadi macam tu yerk… Peristiwa pagi tadi pun sebenarnya kami x leh join …Bukan pe takut2 demonstrasi tu bertukar menjadi ganas dan x terkawal….Kalo tengok kat luar university kami setiap hari pasti akan ada polis x pun pasukan FRU yang akan mengawal kawasan sekitarnya…… tapi ana ngan sahabat2 ana x melepaskan peluang untuk menyaksikan demonstrasi para pelajar kuliyyah kami ngan pelajar2 azharian yang lain berarak ke pejabat university untuk menunjukkan kemarahan kami kepada Yahudi walaupun kami sedar akan risikonya…. Ramai la gak yang join perarakan ni… Mula2 diorang berarak beramai2 dan menuju ke idarah kuliyyah kat depan kuliyyah ulum.. Ramai2 la…Saya x melepaskan peluang yang best ni walaupun berbahaya… Tapi tulah… Sebab diorang memperjuangkan rakyat palestin so saya x nak la melepaskan peluang yang terbaik ni untuk sama2 tunjuk perasaan kepada pihak atasan…. Sebenarnya inilah yang kita mahu dari para mahasiswa lebih2 lagi sekarang ni saya dah bergelar Al-Azharian kan… Mahasiswa sepatutnya kena lebih maju mara ke hadapan terutamanya dalam isu2 semasa yang melibatkan masyarakat umumnya…. Terutamanya sekali adalah saudara2 kita yang berada di palestin ni… Dekat sangat ngan mesir… dekat sangat2 …. Tapi dek kerana tiada sensitivity di kalangan pemimpin negara ni maka palestin yang lemah itu dianggap sebagai pengganas… ape punya manusia la…

Selepas kami berarak, pastu kami suma berkumpul betul2 di hadapan Kuliyyah saya… kat sini ada majlis yang bakal berlangsung.. Jam dah menunjukkan pukul 11.43 tengahhari…tetiba encik yazid( ketua kelas) kami datang menghadirkan berita yang sangat best… Kelas Anatomy diawalkan……!!!!!! Pukul 12.30 nanti nak start dah kelas… Maknanya x lamalah eden boleh duk kat haflah ni… Ruginya… Lepas kami berkumpul2 kat depan kuliyyah tu,majlis terus bermula yang dipengerusikan oleh syeikh2 dari kuliyyah Dakwah, Ustaz Muhammad ngan Ustaz Ibrahim, tahun 4… Lantang benor ucapan meraka2 itu…. Walaupun arab AMMI tapi still boleh paham lagi la… Alhamdulillah la…


Inilah barisan pengerusi majlis yang mantop2 belaka… ustaz Ibrahim ngan ustaz Muhammad..

Majlis dimulakan dengan bacaan Al-Quran dari seorang syeikh ni… Student la gak .Dia baca ayat dari surah at-taubah ayat 108-112 kat muka surat 204-205 juzuk 11… Memang mengasyikkan dan mensyahdukan..

Pastue majlis kami diteruskan lagi dengan persembahan nasyid oleh pasukan nasyid yang didatangkan khas dari kuliyyah at-teeb…. (((orang arab je la yang leh join…. Kami Malaysian x leh join… Nasib bek.. Kalau x memang eden dah join dah)).. Walaupun ada masalah speaker ngan microphone, tapi persembahan diorang not bad la…. Ok la… Cuma pitching tu kena jaga sikit lak( macam juri akademi nasyid plak pokokmangga ni)…. Anyway, mesej yang cuba disampaikan tu memang masuk ke kalbu la… Diorang menyanyi dengan penuh semangat…. Tabik spring la buat mereka…. Kemudian majlis ni diteruskan lagi dengan pertunjukan PENTOMEN….. Pastue saya x sempat la nak join sampai habis sebab Dah kul 12.30 tengahari dah… Alamak!!!... Ruginya… X pelah kurang2nya dapat la intipatinya kan….

Yang bestnya masa kami sedang berhimpun ramai2 tu, tiba2 hujan turun dengan renyainya… Alhamdulillah… dah lama bumi ni x dibasahi dengan hujan… selalunya hujan yang turun di sini adalah hujan yang menunjukkan perubahan cuaca… Tapi hari ni, hujan yang turun tu sangat luar biasa… Diiringi dengan awan yang mendung, hujan yang renyai2 dan ketika itu, kami bersama2 memohon agar doa kami suma untuk keselamatan palestin akan dimaqbulkan………… HIDUP PALESTINE!!!!!... InsyaALLAH..Alhamdulillah everything berlangsung dengan lancar dan selamat tanpa menumpahkan darah pun….Saksikanlah gambar2 yang sempat ana rakamkan semasa kejadian tu…