Merdeka! Merdeka! Merdeka!----Laungan semangat Tunku Abdul Rahman pada tanggal 31 Ogos 1957 di stadium Merdeka.... jadi selamat menyambut hari merdeka duhai tanah airku untuk kali ke 52 dan juga untuk sahabatku Mohd Taqiuddin yang skrang ni brada di mesir bersama2ku.....

Dah 52 tahun rupanya kita dah merdeka... Umur saya pon kian meningkat dari tahun ke tahun.... Saya tertarik sewaktu menengok satu iklan kemerdekaan yang selalu diulang tayang di tv.... Slalunya orang kata iklan PETRONAS la yang paling best dan mantop.... Ye la memang best pon... Saya sering menantikan iklan2 tu terutamanya pabila sesuatu perayaan menjelang... Lebih2 lagi kemerdekaan ni ha.... Untuk tahun ni saya rasa iklannya sangat2 pelik....

Cuba tengok video kat bawah ni...



ADA SAPE2 TAK YANG FAHAM??????????? TOLONG KABO SKET KAT SAYE YE........

Ada ke yang paham? saya rasa kalo ada orang yang paham bermakna mereka itu adalah KANAK-KANAK.... Hehehe.... APA PASAL????

Sebab bagi saya inilah iklan yang paling merepek yang pernah saya tengok... Ape benda la kaitannya dengan kemerdekaan???? bermula dengan seorang reporter tanya kepada adik Tan Hong Ming tentang percintaan... Pastu dibawanya "kekasih intan payungnya", adik Umi Qazrina...Pastu si reporter ni pon tanya lah soalan2 yang merepek2 yang saya rasakan ianya tak patut ditanya kepada kanak2 seusia sebegini....Last2 kali dia tulis...

"KANAK-KANAK MEMAHAMINYA"

Wow! ape sebenarnya yang ingin disampaikan kepada semua audiens...? Adakah ini makne kemerdekaan yang sebenarnya? Mengalakkan kanak2 untuk memikirkan tentang percintaan sedari kecil lagi ??

Atau

Ingin menggalakkan percintaan di antara agama yang berlainan??

Atau

Ingin menyambut seruan PM kita yang beria-ia untuk misi SATU MALAYSIA?

Atau

Ingin menunjukkan kepada kita inilah fenomena yang seharusnya kita bina???

Atau ...... Atau Ape lagi ??????? Apekah rasionalnya iklan ini dijadikan sebagai iklan kemerdekaan buat tahun ini....?? Adakah negara kita ini sedang menuju suatu tahap yang mane agama itu hanya di kad I/c sahaja? Wow! inikah rupanya kemerdekaan yang telah terhasil sejak 52 tahun?? menggalakkan kanak2 memikirkan tentang percintaan sejak kecil lagi... Ini rupanya yang ingin "mereka" perjuangkan? Patutlah "mereka" beria-ia untuk memasukkan subjek Pendidikan Sex di sekolah rendah.....Ohh.. macam tu rupanya....

Jadi saya harap kalian boleh la menilai sendiri apekah sebenarnya makna kemerdekaan itu..... Dah 52 tahun kita merdeka... Rupa2nya merdeka hanya dari segi pemerintah sahaja dan bukannya mentaliti.. Ternyata mentaliti kita masih dijajah teruk oleh orang2 barat yang nyata sengaja membiarkan kita begitu...

Sedarlah kalian semua !! jangan kita biarkan diri kita ini masih lagi di bawah belenggu penjajah mentaliti yang menyerang kita tanpa disedari.... ayuh isilah kemerdekaan ini dengan acuan kita sendiri..Dan bukannya acuan orang lain.......