Semalam saya ngan sahabat ana pergi ke kuliah pengajian agama di Rumah Kedah..... Sheikh Ashrof nama beliau. Dia mengajar kitab tajweed billughatill arabiah( fusha). dia jugak test bacaan kitaorang suma.... Al-fatihah ngan al-baqarah... Alhamdulillah fatihah saya lepas ngan MUMTAZ(Ceh...!!!!) Best la gak tapi saya terlewat sket la hari tu sebab bas untuk ke Sabie' dari Asyir memang payah nak dapat.... Kalo TREMCO senang la gak.... Tapi mahal sket la... khomsu sab'ien ( 7.5 kupang )... Selalunya bleh je dapat nos (5 kupang) je... besa la tu orang arab-MESIR.... tu la yang menyebabkan saya selalu je gaduh ngan diorang.... Bukan pe kekadang gadoh ngan diorang kita dapat meningkatkan vocab arab...(" Tapi buat pelajar2 lain jangan la tiru perangai saya ni ye! Please! Don't try this at ur home...!!!) huhuhuhuhu..


Baru2 ni pun ada gak gadoh ngan depa ni... bukan pe, arab ni sje je yang kenakan orang mesia... Critanya macam ni... Pagi tu saya ngan ahli bait lambat ke kelas.... so terpaksa le ambik bas 1.50 genih untuk ke kuliah.... masa nek tu macam besa la.. berDIRI la jawabnya... bayar mahal tapi kena berdiri... Tak pe la... Sabo je la... Pastu saya mengeluarkan 10 genih untuk membayar buat sahabat saya yang lain sebab depa x bawak duit kecik ( misy fakah)... so saya bayar la untuk zahir,firdaus ngan afif.... so pemandu bas tu bagilah tiket kat kami....


Nak dijadikan cerita firdaus ni dapat tempat duduk kat sebelah sorang banat ni.... Budak medic Ain Shams rasanya sebab masa sampai kat hentian al-azhar(banat) diorang x turun... Firdaus x amik pun tiket tadi... sebab afif tolong pegangkan... x pe la... Di pertengahan jalan, ada konduktor arab ni masuk bas... ape lagi check tiket suma orang la... x pe la..Masa tu saya ngan,firdaus,acop ngan afif kat belakang gak la.... mamat arab ni pun check la tiket kami suma.... Masa dia check tiket afif dia amik satu dari tiket tu.... Pastu afif katalah kat mamat arab ni..."Di tazkir bita'ie ma'a zamili hena"(tiket ni saya ngan kawan saya punya kat sini) dia pun balas balik ,"Aiwah!"(ya)...


Pastu dia pegi la kat depan tu jumpa ngan pemandu bas... Entah apa la yang dibincangkan ngan pemandu tu...Gelak2 pulak... Saya x dengar sangat masa tu sebab tengah sembang ngan acop... Tetiba je dia datang ke arah kami saya... Kami suma berdiri kecuali firdaus (sebab dia tengah duduk) tiba2 je dia cakap kat firdaus dengan suara yang tinggi " Ya Malizi, Ana aiz genih wannos kaman!!!!!!!!!"( hei malaysian, saya nak segenih ngan nos lagi...!!!!!)


Ape hal pulak ni mamat ni... Pastu Firdaus cakap la yang dia dah bayar tadi... Pastu Afif masuk campur... Arab tu pun tanya kat dia mane tiket... Dia tunjuk, pastu dia tanya firdaus "Fiin tazkiratuka?"(mana tiket kamu?).. Dia pun gelabah la sket.. dia just kata dia dah bayar pakai duit saya tadi pastu tiket dia tadi mamat arab ni la yang ambik... Pastu saya pun masuk campur la (cehhh!!! Bajet hero la konon)


masa tu la saya ngan arab tu gadoh... saya main cakap je apa2 perkataan.. Ha la nak defence kawan la kan.... mane leh wat gi tu....Dia masih x puas hati lagi.. Pastu saya pun tengking kat dia dalam bahasa melayu "Hei! nak kena ketok Ker????!?!?!?!??" ape lagi senyap terus mamat tu.... Ade ke patut orang dah bayar dia nak mintak lagi.... Banyak catik muka beliau....Dia pun terus pergi dari situ....Suma tengok kat saya ngan kawan2 masa tengah gadoh tu... ada gak bdak melayu yang nek skali ngan bas kami.. Diorang gelakkan kami plak... Sampai hati....X pe la... Mungkin depa pun takut nak gadoh ngan orang arab kot.. Mamat arab ni pun terus keluar dari bas tu ngan gelak2....


Rupa2nya dia saje je nak permainkan kami pagi tu... CIS....!!!! Bedebah tul punya arab! Zahir yang duduk kat depan menceritakan hal yang sebenarnya kepada kami masa sampai kat kuliah...x pe la... kurang2 pun peristiwa ni telah mengajar saya banyak benda.... Yang paling utma adalah MANTAPKAN LAGI BAHASA ARAB KAMU TU WAHAI POKOK MANGGA oiii,,, tengah2 marah leh lak terkeluar bahasa melayu... huhuhuhu.. ade ke patut... Yang kedua,jangan la nak bas tu lagii.. kompom REJECTED dah bas tu... Yang ketiga, lain kali pegi awal ke kelas... Leh la dapat bas yang baik sket.... Yang keempat... banyak2 la bersabar ye POKOK MANGGA oii... sebab MESIR ni kan dieja macam ni( mim,sod,ra)


Mim-MUSIBAH

Sod-SABAR

Ra-REDHA




Terima je la ..........